Nightshaders – Rougayah’s Revenge

Nightshaders – Rougayah’s Revenge
Eigen Beheer – 2007

Mooi, ik heb Italië wel gezien zolangzamerhand en pak het vliegtuig richting Maleisië maar eens. Eens zien wat ze daar allemaal op metaalgebied te bieden hebben. Nu is al lang en breed bekend dat ook in die contreien meer dan genoeg (underground) bands bezig zijn met pogingen om eeuwige roem te verkrijgen. Nightshaders behoort ook tot die categorie, maar ik waag te betwijfelen of dat allemaal gaat lukken..

Op het Myspace domein van de band staat een leuk statement waarin valt te lezen dat de band zich liever niet laat labelen, maar dat er toch mensen zijn geweest die de band onder de death/thrash durfden te scharen. De waaghalzen zeg…. Maar het maakt ze verder niet zoveel uit, “We dunt freaking mind”, om het maar in hun eigen woorden te zeggen… Ook staat er een alleraardigst lijstje met bands die Nightshaders als invloeden zien. Dat lijstje varieert van namen als Dimmu Borgir, Cradle of Filth, maar ook namen als Symphony X en Dream Theater staan in dat lijstje. Een glimlach kan ik dan ook niet onderdrukken. Want ook ik kom eigenlijk niet verder dan de conclusie dat de band een vrij standaard stukje death/thrash brengt, zonder ook maar een piepklein stukje eigen identiteit toe te voegen. Met saaie, eentonige zang. Waarom ze bepaalde namen dan als invloeden noemen is me dan ook een raadsel.

Het is leuk dat metal zo leeft in Maleisië, en ik gun ze daar dan ook alle succes van de wereld, maar dit is nog pure middelmaat, en om het verder te schoppen zullen ze toch met nog iets beters op de proppen moeten komen. Maar het begin is er.

Tracklist:nightshaders

1. With Night We Rise
  2. Heavenly Sin