Diablo Swing Orchestra – The Butcher’s Ballroom

Candlelight Records – 2007

Het verhaal van Diablo Swing Orchestra gaat ver terug in de tijd, terug naar de zestiende eeuw om precies te zijn. Destijds speelde er in Zweden een orkest dat zijn weerga niet kende. Men kwam van heinde en verre om tot tranen toe geroerd te worden door de muziek en volgde het orkest overal. Dit alles tot groot ongenoegen van de kerk die hen beschuldigde van duivelse kunsten en uiteindelijk dwong om op de vlucht te slaan. Na enkele jaren van onderduiken konden de leden van het orkest niet anders dan opgeven. Maar niet zonder de belofte dat op een dag hun nakomelingen de spraakmakende muziek opnieuw ten gehore zouden brengen..

Die dag is aangekomen. Nu onder de naam Diablo Swing Orchestra is het duivelse orkest van de zestiende eeuw terug. The Butcher’s Ballroom is pas het eerste schijfje van dit zeskoppige Zweedse avant-garde metalgezelschap, maar desondanks maakt de plaat een verpletterende indruk op ondergetekende. De heren en dame laten de luisteraar genieten van een nieuw geluid, een fantastisch uitgevoerde samensmelting van metal, swingende jazz en talloze andere stijlen. De bizarre titels moeten wellicht niet te serieus worden genomen, maar met de muziek valt niet te spotten. Het sterkste punt van deze plaat zijn de complexe composities, die sterk uiteen lopen van opzwepende jazzmetal tot rustige piano/gitaar/cello interludes. Tevens een compliment waard zijn de stukken van Diablo Swing Orchestra‘s trompettist en cellist, die beiden een onmisbare rol vervullen in het unieke geluid van de band. Het is namelijk hun samenspel met de gitaren dat deze plaat zijn eigen sfeer geeft. De kers op The Butcher’s Ballroom is de stem van Annlouice Loegdlund, prachtige soprane zang met enkele verrassende uithalen! Samen met gitarist Daniel Håkansson vormt ze de vocale kracht van Diablo Swing Orchestra, die deze plaat helemaal compleet maakt.

Eigenlijk kan ik niet lyrisch genoeg zijn over deze plaat. Kwaliteit en originaliteit zijn sleutelwoorden voor The Butcher’s Ballroom. Een unieke cd met zoveel afwisseling en effecten dat het keer op keer interessant blijft om dit schijfje op te zetten. Mocht je nog niet overtuigd zijn, luister dan eens naar nummers als Balrog Boogie of Poetic Pitbull Revolutions en laat je overtuigen! Voor mij een van de platen van 2007!

Tracklist:Diablo Swing Orchestra

1. Balrog Boogie
  2. Heroines