Divine Heresy – Bleed The Fifth

Divine Heresy – Bleed The Fifth
Roadrunner Records – 2007

De enigszins afgunstige reacties van collega reviewers deed al vermoeden dat er een bijzonder schijfje zat aan te komen. Dat blijkt ook zo te zijn. Bleed The Fifth is de eerste cd van de nieuwe band Divine Heresy. Nu zal die naam niet meteen een lichtje bij iedereen doen branden. De naam Dino Cazares zal dat bij velen wel doen. Deze gitarist, die eerder actief was met Fear Factory en Brujeria, zet nu zijn handtekening onder deze nieuwe band. Dat is te horen ook! De vergelijking met Fear Factory ligt voor de hand natuurlijk, maar misschien is dit nog wel wat pittiger te noemen. Een mooi stuk metal muziek, niet te versmaden voor de liefhebbers!

Het zal niet voor niets zijn dat een groot label als Roadrunner een band laat tekenen nog voor er ooit een cd gemaakt is. Daarmee wordt de absolute kwaliteit van Cazares en co. onderkend en de mogelijkheden van Divine Heresy benadrukt. Dat wordt in dit geval beloond met een indrukwekkende debuut-cd.

De mengelmoes van heldere zang en schreeuw herkenden we al meteen en klinkt ook nu weer heel lekker. Ook het gitaarwerk, simpel van opzet, maar bijna geniaal in uitwerking klinkt bekend. Het drumwerk is strakker, sneller en gevarieerder dan ooit. En vooral het geheel, de samenwerking van componenten klinkt nieuw, fris en absoluut geweldig. Kracht en kwaliteit stromen uit de speakers vanaf de eerste toon. Mooi, helder en ongecompliceerd geproduceerd ook. Vanaf het eerste moment ben ik zwaar onder de indruk, maar bij iedere draaibeurt (en dat zijn er inmiddels al heel wat) vallen weer nieuwe componenten en elementen op.

Passion, attitude and Pyrotechnic brutality schreeuwt de promosheet. Deze keer is het woord voor woord waar. Mooie en heftige muziek. Wat mij betreft is vooral de drummer een standbeeld waard. Vooral eens gaan luisteren!

Tracklist:
divine heresy medium

1. Bleed The Fifth