Malefice – Entities

Malefice – Entities
Anticulture Records – 2007

Moderne, strakke metal in de stijl van Chimaira en God Forbid is nog steeds ongekend populair. Met Entities brengt het Britse Malefice een goed debuut uit, welke wel eens hoog zou kunnen scoren bij de liefhebbers van dat genre.

Een kort en melodieus intro zet je in eerste instantie even op het verkeerde been, maar zodra Risen Through The Ashes losbarst is er geen houden meer aan. Loeistrak gitaarwerk en zo mogelijk nog strakker drumwerk, vormen een basis voor de “screamo” zang van Dale Butler. Normaal gesproken ben ik geen groot liefhebber van deze zangstijl, maar binnen Malefice past deze stijl toch prima. Tevens is Dale niet de beroerdste zanger die ik in deze stijl aan heb mogen horen, ook in de spaarzame clean gezongen stukken komt hij redelijk sterk over. Wat de composities betreft, daar hadden wat mij betreft minder hakkende “moshparts” in mogen zitten. In de snel doorbeukende nummers zoals History Repeats vind ik de band op hun sterkst klinken. Want met name die nummers nodigen uit om op een enorm hard volume te draaien. Iets over de helft komt Malefice met Empirical Proof (part two) nog even met een klein rustpuntje aanzetten, om vervolgens nog eens vier nummers lang op je in te beuken. Voor mij is de verrassing er dan echter al af, want op den duur gaan de nummers toch wel veel vergelijkingen met elkaar vertonen, wat toch als klein nadeel te bestempelen is.

Het moge duidelijk zijn dat hier een markt voor is. Strakker en moderner kan bijna niet. Fans van eerdergenoemde bands zullen helemaal in hun nopjes zijn. Mijn ding zal het nooit helemaal worden, maar dat de heren goed zijn in wat ze doen, staat als een paal boven water. Twijfelaars kunnen natuurlijk eerst de myspace eens bezoeken.

Tracklist:malefice big

1. Empirical Proof (part one)
  2. Risen Through The Ashes