Circus Maximus – Isolate

Circus Maximus – Isolate
Frontiers/Rough Trade – 2007

Ik vraag me weleens af of er ook progrecensies bestaan waarin de naam Dream Theater niet wordt genoemd, en meteen komt het besef dat het mij ook weer niet is gelukt. Het lijkt erop dat het New Yorkse gezelschap het genre dusdanig heeft gedefinieerd, dat het voor maar weinig bands is weggelegd om er géén invloeden van door te laten sijpelen.

Ook het Noorse Circus Maximus, vernoemd naar een groot stadion uit de Romeinse tijd waar paardenrennen werden gehouden, is niet ontkomen aan ‘droomtheatrale’ geluiden, al laat de band zich niet beperken. Al op het debuut The 1st Chapter liet men duidelijk horen van meerdere markten thuis te zijn. Zo zijn de heren niet vies van melodieuze AOR-invloeden en hakkende gitaren, en vooral dat laatste plaatst de band eerder in het Symphony X-straatje. Ook de prestaties van landgenoten Pagan’s Mind zijn niet ongemerkt voorbijgegaan, en al deze invloeden zijn op Isolate samengesmolten tot een verzameling werkelijk schitterende songs. Als liefhebber van ‘songgerichte’ muziek krijg ik regelmatig overal jeuk van al die ‘kijk-eens-hoe-goed-wij-kunnen-spelen-bandjes’, maar deze Noren vegen alle vooroordelen moeiteloos van tafel, door hun exceptionele kwaliteiten te bundelen tot een verzameling uitmuntende songs uitpoepend collectief. Verwacht dus geen luistertips, want vanaf seconde één is het smullen geblazen van prachtige melodieën, verbluffend mooie, kristalheldere zanglijnen en sfeervolle, onderhuidse spanning.

Geen luistertips, zei ik? Toch wel. Isolate is één grote luistertip en absoluut verplichte kost voor de liefhebber en tevens dikke kanshebber voor menig jaarlijstje. In die van mij zal-ie niet ontbreken. Superplaat!!!

Tracklist:
Circus Maximus - Isolate

1. A Darkened Mind