Graveyard – Graveyard

Graveyard – Graveyard
Nuclear Blast, 2011

Dit voorjaar lanceerde de Zweedse psychedelische rockband Graveyard het nieuwste album Hisingen Blues dat opnieuw met open armen werd ontvangen. De band experimenteert al sinds het begin van het millennium met het gouden materiaal uit de jaren van de oude rock tot de traditionele doom: een combinatie die het nostalgische gevoel in de luisteraars opwekt en duidelijk een succesgolf kent.

De band tourt deze zomer het thuisland reeds rond, hopelijk volgt er nadien een Europese tour. Met deze heruitgave van hun debuut watert West-Europa immers opnieuw naar wat nostalgische pracht. Graveyard is dan ook een album dat oude stijlen, van bands als Led Zeppelin tot Black Sabbath, op een eigen manier brengt en er een psychedelisch kunstwerkje van maakt. Slepende, dromerige gitaarlijnen met geslaagde zang en een leuke afwisseling die het geheel nooit doet vervelen. Op ideale tijdstippen komen er eveneens wat solomomenten die enige hoogtepunten aanbrengen in deze wegdromer.

Een album dat geslaagd was over de hele lijn en een heruitgave kent is steeds een leuk gegeven. Zeker nu de band opnieuw doorbrak in de lente. Allen die de heropleving van klassieke rock/doom reeds goed te verteren vonden bij bands als The Devil’s Blood kunnen dit materiaal niet laten liggen.

Graveyard - Graveyard

1. Evil Ways
  2. Thin Line
  3. Lost In Confusion
  4. Don’t Take Us For Fools
  5. Blue Souls
  6. Submarine Blues
  7. As The Years Pass By, The Hours Bend
  8. Right Is Wrong
  9. Satan’s Finest

• Rikard Edlund – Bass
  • Joakim Nilsson – Vocals, Guitar
  • Axel Sjöberg – Drums
  • Jonatan Larocca Ramm – Guitar

Graveyard – Graveyard

Graveyard – Graveyard
Record Heaven/Transubstans Records – 2007

Met de oude rock van Graveyard denk ik terug aan vervlogen tijden toen ik in de jaren zeventig als klein opdondertje kwijlend voor de platenkast van mijn ouweheer stond. Toen ik met grote opengesperde ogen de mooie hoezen van legendarische bands als Led Zeppelin, Cream en Black Sabbath bekeek. En natuurlijk meeluisterde als mijn pa die platen vol passie en hartstocht draaide. Maar helaas, mijn liefde voor muziek heb ik helaas niet van mijn ouders meegekregen. De realiteit is dat er vroeger wel een oranje platenkoffertje bij ons thuis stond, maar voor zover ik mij herinner was het meest extreme wat daarin zat een plaat van de Havenzangers, ééntje van Heintje Davids en een op vinyl vastgelegd spannend avontuur van Bassie en Adriaan

Maar jullie begrijpen de boodschap wel denk ik. Graveyard is op een dusdanige authentieke wijze bezig, dat ik het idee heb dat ik een behoorlijk aantal jaren terug de tijd ben ingegaan. Psychedelische hardrock, zoals die in ooit werd gemaakt door Witchcraft, Leaf Hound en Blue Cheer. En verdomd zeg, men klinkt dus echt alsof men in die tijd is blijven steken. Werkelijk alles is “retro” aan deze band. De hoes van de plaat, maar ook de bandfoto spreekt boekdelen. Spijkerjasjes en veel te strak zittende t-shirtjes. En terwijl de meeste bands die terug de tijd in willen gaan, hun studioproducten verneuken door alles digitaal op te nemen, heeft Graveyard ervoor gekozen om een analoge studio in te duiken.
Ook op dat punt heb ik dus niks te zeuren. Vanaf opener Evil Ways tot aan
het afsluitende Satan´s Finest is het genieten geblazen. Heerlijk dynamisch gitaarwerk en prachtig bijhorend zangwerk. Iedereen met ook maar een beetje hart voor psychedelische hardrock
uit de jaren zeventig, doet er zeker goed aan om dit eens goed te beluisteren. Laat je door deze Zweeds klasseband meeslepen naar een ver verleden. Steek een grote joint tussen je lippen, trek je broek met wijde pijpen aan en genieten maar!

Tracklist:graveyard big

1. Evil Ways
  2. Thin Line