Reverence – Chamber of Divine Elaboration

Avantgarde Music – 2007

Wellicht komt sommigen van jullie de naam Reverence bekend voor vanwege een split-cd die het gezelschap een paar jaar terug uit heeft gebracht met de Franse collega’s van Blut Aus Nord. Ook ik was daar één van. Het was destijds mijn eerste ervaring met de band, en het wist destijds wel degelijk mijn interesse te wekken. Helaas heb ik me sindsdien nooit echt verdiept in de band, de eerste ervaring brak net niet genoeg potten om me enthousiast genoeg te krijgen. Tot ik opeens namens Zware Metalen een nieuw plaatje van ze uit mijn brievenbus viste.

Voor diegenen die nog niet bekend zijn met de band; Reverence is een Frans tweemansgezelschap dat naar eigen zeggen industrial depressive black metal maakt. Een hele mond vol, maar ik denk dat ze het met de omschrijving wel aardig bij het juiste eind hebben, hoewel ik er ook zeker wat doom-invloeden in terughoor. De muziek is vooral vervreemdend, beklemmend, duister en erg mysterieus. Een beetje in de stijl van The Axis of Perdition en in mindere mate van Blut Aus Nord. Er wordt een sfeertje neergezet die eigenlijk alleen Franse zwartgallige bands zo goed lijken te kunnen doen.

De muziek grijpt, nadat je de play-knop ingedrukt hebt, om zich heen alsof er een ijskoude windvlaag de boxen verlaat. Af en toe is het moeilijk om er in te komen, je moet er wel voor in de juiste stemming zijn. Maar zodra de plaat je vast heeft laat hij je niet meer los. Een indrukwekkend stukje Franse beklemmende muziek, dat zeker niet alledaags te noemen valt. Absoluut de moeite van het uitproberen waard.

Reverence - Chamber of Divine Elaboration
Tracklist:

1. Infra-Code of Perdition