Deleterious – Suspiciously Close to Infinity

Eigen beheer – 2007

Suspiciously Close to Infinity is de eerste demo van de Utrechtse band Deleterious. Na een naamswijziging, van INRI naar Deleterious, de vervanging van drumcomputer ‘Evil Piglet’ door een drummer van vlees en bloed Melvin Buskermolen en de toevoeging van bassiste Martine Sipma lijkt Deleterious klaar voor het echte werk.

Ik moet eerlijk bekennen dat de naam Deleterious mij helemaal niets zegt en ik ben dan ook erg benieuwd wat ik te horen ga krijgen als ik het schijfje in mijn cd-speler stop. Volgens de bandbiografie ga ik luisteren naar ‘een moderne benadering ten opzichte van black-en deathmetal, waarbij afwisseling en originaliteit worden nagestreefd’, dat belooft wat.

De muziek die te horen is op Suspiciously Close to Infinity is niet de meest toegankelijke muziek, maar als je er eenmaal in zit luistert het schijfje lekker weg. De nummers bevatten zoals beloofd veel afwisseling en echt een duidelijk genre is dan ook niet te onderscheiden. Laten we het maar op een combinatie van black-en deathmetal houden, zoals de heren en dame van Deleterious hun muziek zelf (ook) omschrijven.

Tijdens track drie, In Dying Motion, hoor ik een aangename verrassing. De laatste halve minuut is namelijk een drum ‘n bass-achtig stukje. Hier mag de band wat mij betreft vaker mee experimenteren. Na In Dying Motion gaat de cd me helaas vervelen. De laatste twee tracks klinken toch iets teveel als hun voorgangers. Ik denk dat dit vooral komt omdat de band probeert zoveel mogelijk afwisseling in één nummer te stoppen. Na een tijdje heb je het daar nou eenmaal wel mee gehad en wil je wel eens gewoon een lekker ‘rechttoe rechtaan’ nummer horen.

Over het algemeen is Suspiciously Close to Infinity een lekker plaatje om naar te luisteren, zeker een bandje om in de gaten te houden. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de band en naar de eerste full-length cd.

Deleterious - Suspiciously Close to Infinity cover
Tracklist:

1. 3