Dimeaon – I, Mortal

Dimaeon – I, Mortal
Eigen beheer – 2007

Nadat ze bij Dimaeon lang over een originele naam hadden gedacht, liep het aanvankelijk hard met dit gezelschap uit Leeuwarden. In 2005 wonnen ze o.a. de Friese Metal Battle en werd de eerste demo opgenomen. Vervolgens brak er een periode van ‘bezinning en noeste arbeid’ aan, wat uiteindelijk resulteerde in de eerste EP, I, Mortal. Zelf omschrijven de Friezen hun muziek als lomp en geraffineerd, bombastisch en ingetogen, introvert en extrovert, zwartgallig, poëtisch, sereen en dynamisch. Dat allemaal, gepropt in een EP van iets meer dan 20 minuten.

En om eerlijk te zijn is het niet eens zo’n slechte beschrijving. De EP telt slechts twee nummers (een van dertien en een van acht minuten), maar Dimaeon laat in die nummers wel het gros van de bovengenoemde eigenschappen langskomen. Een brede compositie, noemt men dat. In concreto komt het voor de luisteraar neer op een soort duistere variant op ‘normale’ progmetal. Een soort Opeth, maar dan zonder de distortion riffs van Mikael Åkerfeldt, deze zijn bij Dimeaon grotendeels vervangen door meer lompe en slepende stukken. Daarbij worden de heren gitaristen ondersteund door een toetsenpartij om het geluid wat completer te maken. Vocaal klinkt zanger Ferdinand voornamelijk laag en bruut, een prima geluid; het gaat hem iets beter af dan zijn cleane stukken, al zijn deze nog wel prima aan te horen.

Al met al is I, Mortal van Dimaeon een aardig schijfje geworden. De invloeden zijn divers en met een redelijk succes uitgewerkt tot lange composities, waarmee de band een eigen gezicht kan gaan neerzetten. Maar er moet ook nog het nodige werk verricht worden. Met name aan de rustige passages, die naar mijn idee wat meer inhoud zouden mogen hebben. Hopelijk weet men zich nog verder te ontwikkelen, zo ja, dan zijn we binnenkort weer een prima Nederlandse band rijker. Er zit in ieder geval potentie in.

Tracklist:

1. The Seventh Sphere
  2. Black Dawn