Solis Occasum – Unholy Faces of Dead

Solis Occasum – Unholy Faces of Dead
Symbol of Domination Productions/Satanath Records, 2015

’Solis Occasum’ staat voor de ondergang van de zon, maar ik neem aan dat de Rus Alexey Denisov dit meer ziet als de dood of val van de zon, zo lukt het met die Latijnse woorden ook. En dat nu we net een beetje zomerweer hadden hier in de Benelux. Unholy Faces of Dead is zijn tweede album en uiteraard weerklinkt blackmetal uit de speakers.

Erg stoffige blackmetal met een Finse afdruk zelfs. Laten we de man niet te fel opwaarderen, hij brengt immers erg oppervlakkige black die tot de laatste druppel uitgeknepen werd in het verleden, maar de hints Satanic Warmaster maken dat dit schijfje wel tot op zekere hoogte interessant blijft klinken, als het om demogeluid mag gaan, en die fletse Striborg-spookscreams je ding zijn. Op nummers als The Empire of Lies Must Fall klinkt er zelfs wat stokoude Ad Hominem door in deze gitaarriffs, met het verschil dat deze motor maar niet lijkt te starten. De mix is ook gewoon erbarmelijk te noemen, zeker als er op een track als The End of Religious Deception een ander gitaardeuntje over de powerchords danst. Ik dacht even dat ik mijn gsm hoorde afgaan, maar het was wel degelijk een andere melodie die ongepast op deze riff geplaatst werd. Waarom, dat weet ik niet.

Als Finse black uit de stoffige oude doos je ding is, dan kan je dit eens uitproberen maar veel plezier zal je aan Solis Occasum niet beleven. Af en toe klinkt er eens een leuke Finse melodie op een goede drive, maar die wordt dan weer uitgemolken tot en met. Het merendeel van de tijd beluister je hier erg matige blackmetal met een erg ondermaatse productie en mix. Wel gaaf artwork!

Solis Occasum – Unholy Faces of Dead

1. The Black Division of Deceived Souls
  2. The Carnival of Demons Among The Burning Churches