Ghost Brigade – Isolation Songs

Ghost Brigade – Isolation Songs
Season of Mist, 2009

Ben ik even blij dat ik zowat drie maanden voor de release Isolation Songs, de nieuwe schijf van het Finse Ghost Brigade tot mijn beschikking kreeg. Met mooi bekleedde hemels zoals die de laatste tijd regelmatig boven ons aller hoofden langs bewegen, voel ik niet al te vaak de drang platen als deze op te zetten, al was het maar vanwege de licht melancholische dan wel depressieve sferen die ze veroorzaken. Niet het ideale jaargetijde voor een plaat die net zoals zijn debuterende voorganger, naast gelukkig een hoop eigen inbreng, vol staat met referenties naar Katatonia, Amorphis en Paradise Lost.

Muzikaal is er niet heel veel veranderd. De invloeden van Cult of Luna (waarbij ik praat over stemgeluid en ritmewerk, en dus geen banden leg met overige zogeheten post metal bands, voor de duidelijkheid) zijn nog iets duidelijker aanwezig, vooral iets te duidelijk te horen in Lost in a Loop (leg daar eens Echoes van Cult of Luna naast). Alle nummers klinken iets beter, zijn wat netter uitgewerkt, beter gebalanceerd, over het algemeen net iets rustiger en meer uitgesponnen dan op Guided By Fire. Maakt dat het een beter album? Ik zou het anders zeggen: Ghost Brigade weet met zijn kwaliteiten om te gaan, legt de balans op zijn tweede album net een tikje anders zodat met de langzaam toenemende spel- en schrijfkwaliteiten van de heren een vergelijkbaar doch verschillend werkstuk wordt gecreëerd. Misschien ben ik wat voorbarig, maar deze eigenschap kenmerkt meerdere grote namen in de metalgenres. Wanneer het volgende album dezelfde kwaliteit tentoonstelt, durf ik te spreken van een blijver, een hoogvlieger en een echte aanwinst voor het genre. Isolation Songs slaat dus de goede weg in en is een uitstekend tweede album.

Ghost Brigade - Isolation Songs

1. Suffocated
  2. My Heart Is a Tomb