Gazpacho – London

Gazpacho – London
Kscope, 2011

Het laatste wapenfeit van Gazpacho, Missa Atropos kreeg niet zulke positieve berichten op Zware Metalen. Persoonlijk was ik erg te spreken over deze plaat, na het ietwat teleurstellende Tick Tock uit 2009.

Gazpacho is een band die ik leerde kennen via het album Night uit 2007. Ik werd direct gegrepen door de lome, maar bovenal sfeervolle en dromerige rock van deze Noren. De band zegt zelf beïnvloed te zijn door Marillion en dat klopt ook wel, zij het dat het de meer recente Marillion is van, pak ’em beet Afraid Of Sunlight. Niet geheel toevallig is dat de bandnaam Gazpacho is vernoemd naar een nummer met dezelfde titel van die Marillion-plaat. In tegenstelling tot velen vind ik dat Gazpacho met name sinds Night een eigen koers vaart en dat niet meer gesproken mag worden van een schaamteloze kopie van het Britse progrock-instituut.

Gazpacho heeft de loop er aardig in qua productiviteit. Voorafgaand aan het vorig jaar verschenen Missa Atropos verscheen er in hetzelfde jaar al een live-registratie van het concert dat de band in 2009 gaf tijdens een progfestijn aan de Lorely in Duitsland. Dat live-document werd niet door een ieder goed ontvangen. Met name de zang stond te prominent in de mix ten nadele van de instrumenten. De band gaat dik een jaar later op herhaling met een nieuw live-plaat getiteld London. En persoonlijk bevalt die mij een stuk beter. De nadruk op de twee schijven ligt op het materiaal vanaf Night tot heden. In tegenstelling tot het vorige live-album geen nummers van de eerste drie volledige studio-albums. De hoofdmoot wordt uiteraard gevormd door de laatste studioplaat Missa Atropos. Ondanks dat die plaat, net als het gros van het oeuvre van de band, een conceptplaat is passen de brokken muziek uit Tick Tock en Night prima binnen de set. Het geluid is kraakhelder, de zang van Bohme kent dit maal zijn plaats en de sfeer wordt over de twee cd’s vastgehouden.

Gazpacho toont aan dat zij live net zoveel sfeer en muzikaliteit kan brengen als op plaat. London is een fraai document geworden van een band die zich blijft ontwikkelen. Halverwege volgend jaar zal er al weer een studio-album in de schappen liggen. Ik kan niet wachten. Tot die tijd geniet ik van dit fraaie werk. Liefhebbers van de band, hedendaagse Marillion, Porcupine Tree of voor mijn part Airbag kunnen hun slag slaan.

g 200

Cd 1:

1. Mass For Atropos I