Germ – Wish

Germ – Wish
Eisenwald Tonschmiede, 2012

Tim Yatras, de Australiër die onder meer bekend is als ex-zanger/drummer van Pestilential Shadows, Nazxul, Woods of Desolation en/of Austere onder de artiestennaam Sorrow, heeft nu een soloproject. Germ heet het en daarmee brengt hij een trance-achtige vorm van melancholische black metal. Velen zullen er meteen op afketsen, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Wat weinigen weten is dat Tim Yatras naast black metal ook actief is/was in de heavy en power metal-wereld, waar hij onder andere het Ageless Decay-album van Ilium inspeelde op drums. Maar wat nog minder mensen weten is dat Tim al veel nummers geschreven heeft voor acts uit de J-pop en K-pop scene. Dat maakt het bestaan van Germ meteen een pak duidelijker. Er zit een zeer poppy trance sound en gevoel in de nummers. Wij kennen die vooral uit de synthpop-scene en uit de trukendoos van Jean Michel Jarre (misschien daarom dat één van de nummers Oxygen heet?). De meeste nummers bestaan uit een hoge dosis cleane zang, zeer hoog gehuil, zachte industriële black op een hoog tempo (denk aan de eerste albums van het Duitse Trist) en lange melodieuze passages vol solowerk en astrale, epische synths (In The Woods). Hitgevoelige nummers worden afgewisseld met serene pianostukken, hypnotiserende electro-black en een lichte melancholie. Zeer uitdagend.

Ik verwacht niet anders dan reacties dat dit te gay is voor woorden, en dat begrijp ik. De ’80s synthpop-kwestie doet bij momenten denken aan To/Die/For (denk maar aan hun Cutting Crew-cover I Just Died In Your Arms Tonighy), met wat goede wil aan Poisonblack en Sentenced, hetgeen voor veel metalliefhebbers een stap te ver is. Deze keer trek ik de guilty-pleasure kaart, dit is volgens mij gewoon zeer lekker spul. Luistert u maar even naar een onafgewerkte mix van het nummer Asteroid of Sorrow dat hierboven staat.

Germ

1. An Overdose on Cosmic Galaxy
  2. Asteroid of Sorrow