Breaking The Layers 2012

Breaking The Layers 2012

Layered Reality Productions, 2012

Breaking the Layers is een initiatief van Layered Reality Productions. Eén avond, vier progressieve metalbands uit de Layered Reality-familie, alles vastgelegd op dvd. Dit klinkt indrukwekkender dan het is, want het hele gebeuren is relatief kleinschalig. Poppodium De IJsbreker in Leusden, waar het allemaal plaatsvond, kan maximaal 250 man kwijt, en slechts één van de bands heeft een grens moeten passeren om de locatie te bereiken: de rest komt allemaal uit Nederland. Daarbij moet wel gezegd worden dat Insolitvs deze avond zijn eerste show in Nederland ooit speelde, en dat Mind:Soul slechts zijn tweede optreden ooit deed. Een flinke eer is het in ieder geval voor Mind:Soul en Insidiae, die beide nog een relatief korte geschiedenis hebben, maar ook voor Insolitvs en Dimaeon, bands die al iets langer op de planken staan, maar niet de soort band zijn die snel een dvd uitbrengt, ook met meer naam en faam.

Layered Reality Productions

Bij Insolitvs is meteen ook te zien waarom dit soort bands niet vaak dvd’s uitbrengen. De Kroaten spelen namelijk Blotted Science-achtige instrumentale metal. Het woordje ‘technisch’ beschrijft zo ongeveer alles, en op het gebied van techniek is de band dan ook veruit de interessantste van de vier. De presentatie is karig, en het enthousiasme springt niet echt over doordat de muzikanten zo bezig lijken met hun eigen partijen. Daarnaast komt een beetje de vraag op die collega Bart ook al stelde in zijn recensie van het debuutalbum van deze band: “wie luistert naar dit soort muziek? Muzikanten die inspiratie willen opdoen? Vakidioten met een fetisj voor techniek? Verdwaalde toeristen na een lukrake aankoop van metal-cd in een plaatselijke winkel? Geen idee.”

Mind:Soul doet al meer aan interactie met het publiek, en zet in ieder geval een veel meer variërende, in ieder geval een energiekere show neer. De band is bij Zware Metalen altijd goed ontvangen (zie de recensies van Patterns en Patterns 1.5), en aan deze show valt af te lezen dat dat niet onterecht is geweest. Het fijne aan deze show is de afwisseling: Mind:Soul kan hard en technisch, maar ook zachter en melodieus. Meermaals komt er een indrukwekkende passage voorbij, waarin de harmonie tussen de instrumenten je doet vergeten dat de opnamekwaliteit niet fantastisch is. Het kalme middenstuk in opener Breakpoint Hour is hier al een uitstekend voorbeeld van, maar eigenlijk heeft ieder nummer zo wel zijn hoogtepunt. De cleane vocalen zijn jammer genoeg niet altijd even zuiver, en vreemd genoeg staat Mind:Soul hier niet alleen in. Ook Insidiae en Dimaeon gaan meermalen vrij hard onderuit op (half-)cleane stukken. Jammer, vooral gezien dat in ieder geval Insidiae en Dimaeon best zonder deze cleane vocalen kunnen. Zoveel voegen ze nu ook weer niet toe, weglaten zou meer ruimte overlaten voor het perfectioneren van de grunts en de rest van de muziek. Bij Mind:Soul zijn de cleane vocalen wat belangrijker in de muziek, en ik zou de band zeker niet adviseren ze weg te laten, maar aan die naar het valse neigende uithalen die af en toe opduiken moet toch iets te doen zijn.

Insidiae klinkt grappig genoeg ongeveer net zoals ik ze kan herinneren van Where Demons Dare, de debuutplaat die ik vorig jaar recenseerde. Dit betekent dat ik het nog steeds jammer vind dat men er niet gewoon voor heeft gekozen alles te grunten, want ook hier zijn de cleane vocalen niet altijd even mooi, laat staan een essentieel element van de muziek. Ook de keyboards, en dan met name de virtuele strijkers klinken erg kaal en maken het geheel er niet beter op. Aan de andere kant zitten meerdere songs prima in elkaar, en zijn bijvoorbeeld de gitaarsolo’s van een zeer hoog niveau. Insididae is nog steeds een band met potentie, maar de band doet in ieder geval deze avond enigszins onder voor de collega’s van de andere bands.

Dimaeon

Dimaeon is de meest ervaren band van de vier, dat wordt al snel duidelijk. Het geluid is beter dan bij de voorgaande bands, alles wordt strak gespeeld, de songs hebben diepte en de muzikanten lijken simpelweg beter op elkaar ingespeeld. De presentatie is nog niet direct fantastisch, maar goed dat is uiteindelijk ook geen vereiste van dit genre. Zoals al gezegd, bij de cleane stukken doet het soms wat pijn aan de oren, en dit is zonde. In de instrumentale stukken en de gegrunte gedeeltes is er bijzonder weinig op aan te merken. De band klinkt echt als een geoliede machine, degelijk en met een vol geluid. In vergelijking met Insidiae valt wellicht te concluderen dat de jaren ervaring hier een rol in spelen. Hoe dan ook is het een memorabel Dimaeon-optreden dat de band rechtvaardigt in zijn rol als afsluiter. Ik zal me dan ook graag wagen aan een luisterbeurt als het debuut van deze band uitkomt (dat zou ergens in 2013 moeten zijn).

Al met al een leuk idee, dat goed laat zien dat met niet al te grote middelen en heel veel enthousiasme iets moois op poten gezet kan worden. De beeld- en geluidskwaliteit zijn niet direct om over naar huis te schrijven, maar zijn alleszins niet slecht. Toch heb ik me niet echt vermaakt met het kijken van meerdere shows na elkaar, omdat de bands qua genre toch wel op veel gebieden overlappen. Het optreden van Insolitvs springt er wat dat betreft door zijn instrumentale, overmatig technische aanpak juist heel erg uit, en voor mij persoonlijk denk ik zelfs als het meest memorabele optreden van deze dvd. Maar voor liefhebbers van de andere bands, met name Dimaeon is dit een registratie die in ieder geval op muzikaal vlak erg de moeite waard is. Voor wie onbekend is met de bands is het misschien een wat lange zit, diegenen doen er beter aan zich eerst op de albums/ep’s van deze bands te richten. De interviews die ook op de dvd te vinden zijn, zijn eveneens niet voor wie niet al iets op heeft met Nederlandse (prog)metal.

Tracklisting Insolitvs:

BTL 2012

1. Yellow 5