ACT – World’s A Stage

ACT – World’s A Stage
Eigen beheer, 2013

Na de Israëliërs van Orphaned Land is het nu tijd voor een clubje Turken. Jawel, ACT is een Turkse band en brengt in eigen beheer dit schijfje op de markt. Een schijf die even moet groeien, maar zeker lekker is. ACT maakt melodische death metal die niet bepaald halal klinkt, vooral in de trant van Dark Tranquillity. In de bijgeleverde infosheet worden Mesghuggah en Lamb Of God ook aangehaald, maar die vergelijking is iets verder te zoeken.

The Solution kickt meteen binnen met een midtempo ritme dat na de eerste veertig seconden omslaat in een raggende groove met lekkere droge grunts. Dit eerste liedje biedt al meteen voldoende afwisseling, hopelijk continueert zich dat op de rest van de tracklist. Rustige duivelse melodische stukken wisselen af met beukgrooves, maar worden ook gecombineerd. Er staan een paar hele fijne tracks op, waaronder You Owe Us Blood dat door de melodielijnen en de later toegevoegde synthklanken een lekker Dark Tranquillity-sausje heeft. Of het ongetwijfeld met verzuring in de vingers gespeelde Sanguine. Instrumentaal, maar lekker vals. Ook afsluiter The Shattered is zonder vocalen en ten opzichte van de andere tracks een klein epos op zichzelf. Een bombastische uitspatting van de instrumenten tezamen met een hoofdrol voor de toetsen met een dubbele basdrum eronder voor wat extra pit.

Een gevarieerd album, mogen we wel stellen, met genoeg eigen geluid om een redelijk origineel werkje af te leveren. Opvallend goede productie voor een opname in eigen beheer, wat dat betreft geen minpuntjes te vinden. Gewoon lekkere en redelijk pure melodische death metal.

ACT - World’s A Stage

1. The Solution
  2. Walking on the Path