Blindead – Absence

Blindead – Absence
Mystic Production, 2013

Rond deze tijd van het jaar, vijf jaar geleden, verscheen hier de recensie van Blindeads Autoscopia, een degelijke postmetalplaat die ik nadien nog zeker enkele malen gedraaid heb. Vijf jaar en twee albums later bekijk ik de band opnieuw in een review, en ik kan alleen maar constateren: hier heeft muzikale ontwikkeling plaatsgevonden!

Een conceptalbum als de voorganger Affliction is Absence niet, maar muzikaal gebeurt er wel veel interessants. Het raamwerk is nog steeds stevige, logge sludge/postmetal, maar hierbinnen is er ruimte voor melodieuze zang, toetsen en ook veel rustige, postrockachtige stukken. Alle nummers worden eigenlijk geleid door melodieën, voor dit genre toch niet vanzelfsprekend. De cleane zang op zich is niet erg bijzonder, maar wel wanneer deze mysterieus in de lage tonen blijft hangen op C7, al helemaal wanneer dit wegsterft en plaatsmaakt voor een psychedelische solo van een blaasinstrument, als ik het goed hoor een fagot. Laat je door deze beschrijving niet misleiden: een substantieel deel van de plaat beslaat stevige riffs en brulzang, zoals we gewend zijn van de bands die Blindead moeten hebben geïnspireerd: Isis, Cult of Luna en The Ocean. Ook hoor ik een parallel met de laatste plaat van In Mourning.

Verandering is niet enkel goed in dit genre, het is noodzakelijk. Blindead vervalt wat dat betreft niet in voorspelbaarheid, en laat mij in het donker betreffende de vraag hoe de volgende plaat gaat klinken. Dat maakt de band interessant, toch zeker voor de liefhebber van postmetal die op zoek is naar nieuw, minder bekend materiaal. Geen echte topper, daar mist het toch net wat karakter voor, maar wel zeer degelijk.

blindead_-_absence

1. A3
  2. B6