Axel Rudi Pell – Into The Storm

Axel Rudi Pell – Into The Storm

SPV, 2014

Een kleine twee jaar geleden besprak ik Circle Of The Oath waar ik al gewag maakte van de regelmatige tijdstippen waarop de Duitse snarengezelaar Axel Rudi Pell (met zijn band) platen uitpoept. Into The Storm, studioalbum nummer 236 inmiddels, verschijnt dan ook twee jaar na dato van zijn voorganger. Vorig jaar bracht Pell, uiteraard, live-album 221 getiteld Live On Fire uit. Tsja, de fan moet ergens zijn geld aan uitgeven, nietwaar?

En toch weiger ik bij Axel Rudi Pell cynisch te worden. Je kan alles van de beste man zeggen en alles is waar. Vernieuwend is hij nooit geweest en hij kan maar één kunstje. Dat kunstje beheerst hij echter als geen ander. Met zanger Gioeli (Hardline) nog steeds achter de microfoon en een pak aan makkelijk in het gehoor liggende rockers is dit album een aangename aanvulling aan ‘s mans discografie.

In tegenstelling tot de vorige plaat ligt de nadruk ditmaal meer op de iets meer uptempo AOR-kant. Minder epiek (al mag het afsluitende titelnummer wel in die epische hoek worden geplaats) en meer catchy rock-nummers waar zanger Gioeli de show steelt en de naamgever van de band slechts op de achtergrond acteert. Je zou kunnen stellen dat onze Duitse vriend voor deze plaat meer inspiratie heeft geput uit de jaren ’80 Rainbow dan de versie van diezelfde band uit de jaren ’70. Het lijkt een groot onderscheid, maar het is het enige verschil met voorgaande platen dat ik heb kunnen waarnemen. Voor de rest weet de geoefende luisteraar inmiddels wat hij van een Axel Rudi Pell-album kan en mag verwachten. Duitse degelijk, lekkere songs en vet gitaarwerk. Ja, een cover van Neil Young komen we aan het eind tegen. Hey Hey My My wordt omgetoverd tot een mooi opgebouwde power ballad. Op zich aardig gedaan, maar een eigen nummer als When Truth Hurts voldeed eerder op het album al in de behoefte. Het enige smetje op een fris album dat zeker uitnodigt om nog eens gedraaid te worden.

arp

1. The Inquisitorial Procedure
  2. Towe Of Lies