Masters Of Disguise – Back With A Vengeance

Limb Music, 2013

Begin dit jaar verscheen de door collega Alfvoet bejubelde nieuwe plaat van Stormwarrior. Eind 2013 verscheen het debuut van het eveneens Duitse Masters Of Disguise die eveneens trouw blijven aan de oorsprong van de speedmetal. Waar Stormwarrior wel erg klinkt als een kopie van Helloween tot en met de fameuze Keeper Of The Seven Keys-albums, daar weten de heren van Master Of Disguise een iets bredere invloed ten toon te spreiden.

Niet dat het allemaal nieuw en origineel is, integendeel. Master Of Diguise bestaat dan ook uit bandleden die hun sporen in klassieke bands als Roxxcalbur hebben verdiend en al menige kilometer op de teller hebben staan in metalland. De bandnaam is afgeleid van het gelijknamige album van Savage Grace, een hoorbaar grote invloed voor de band en dan niet eens vanwege de cover van Scepters Of Deceit. Back With A Vengeance staat boordevol klassieke speedmetal die vanaf de intro en tevens titelnummer tot en met de afsluiter The Templars’ Gold lekker in het gehoor brengende metal brengt die nog het best is te scharen in het rijtje Iron Maiden, Helloween, Blind Guardian en dergelijke. Wel ten tijde van de eerste platen van genoemde bands. Met andere woorden: het gaspedaal wordt diep ingetrapt, de solo’s vliegen je om de oren en de zang die wel wat weg heeft van die van Justin Hawkins van The Darkness vliegt links en rechts iets uit de bocht.

Ongecompliceerdheid ten top. Ik mag dat wel. Buiten het totale gebrek aan originaliteit zijn er weinig minpunten te duiden. Of het moet de wat kille productie zijn. Maar een kniesoor die daar op let. Liefhebber van de in de tweede alinea aangehaalde acts die van mening zijn dat hun eerste liefde wat ver van de oorsprong is afgedreven vinden bij deze Masters Of Disguise een veilige haven.

Tracklisting:mod

1. Back With A Vengeance
  2. Never Surrender