Asia – Gravitas

Asia – Gravitas

Frontiers, 2014

Asia brengt sinds 2008 om het jaar een nieuw studioalbum uit dus na het redelijke XXX uit 2012 kan het bijna niet anders dat anno 2014 weer een nieuw schijfje op de rol staat. En ja hoor; de krasse knarren komen via Gravitas met album nummer twaalf op de proppen.

De van oorsprong “supergroep” heeft nogal de naam een duiventil te zijn en in tegenstelling tot op de voorganger is gitarist Steve Howe (Yes) van het toneel verdwenen. Gitarist van dienst op Gravitas is de voor mij onbekende snarenplukker Sam Coulson. Hij kwijt zich prima van zijn taak, maar heeft niet dat herkenbare in zijn spel dat Howe zo uniek maakt.

Muzikaal mag je van deze krasse zestigers natuurlijk weinig nieuwigheid verwachten, al hebben de heren allen hun roots in de progressieve rock. Ook Gravitas is gevuld met makkelijk in het gehoor liggende AOR. Nummers met een duidelijke opbouw, een kop en een staart en een pakkend refrein. Bijna sacraal voorgedragen door John Wetton. Ik ben ditmaal echter niet overtuigd. Het songmateriaal is matig. Een nummer als The Closer I Get To You of het niemandalletje Russian Dolls zijn Asia-onwaardig. Daarentegen is een nummer als Joe DiMaggio’s Glove weer een pak beter, maar legt direct bloot dat Asia vooral een band is die op nostalgische golven vaart.

De speelduur van Gravitas is aan de korte kant, zeker wanneer je bedenkt dat de twee laatste nummers akoestische versies betreffen van nummers die eerder op de plaat ook al de revue hebben gepasseerd. De krappe drie kwartier gemoedelijke AOR was voor mij wel weer genoeg. Afgesloten wordt met Till We Meet Again. Treffend, het zal wel ergens in 2016 zijn. Tot die tijd zal Gravitas niet meer zo vaak in mijn speellijst voorkomen. Daarvoor heeft de band beter werk dan dit achtergelaten.

asia

1. Valkyrie
  2. Gravitas