The Bunny The Bear – Food Chain

The Bunny The Bear – Food Chain
Victory Records, 2014

Vorig jaar stond Stories, het vorige album van The Bunny The Bear, in mijn jaarlijst. De redelijk consistente mix van metalstromingen en dance viel goed. Food Chain gooit het over een hele andere boeg en ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er van moet vinden. De eigenschappen die het vorige album zo aanspraken (catchy, beats, dansbare hardcore) zijn grotendeels verdwenen. In de plaats is een mix gekomen die nagenoeg té bol staat van verschillende genres, zeer complex met sterke maar ook zeker minder goede momenten. Eerst even het geheugen opfrissen:

Een typisch nummer van het album Stories versus de titeltrack van Food Chain.

Zoals gezegd, het altijd experimentele duo kiest op het eerste gehoor voor een meer metal aanpak. Na deze track lag mijn verwachting dan ook wat hoog van nieuwsgierigheid al kon ik bij het nummer The Seeds We Sow alweer iets geheel anders verwerken. Een track die wat dichterbij het vorige album staat, maar meer dan toen klinkt als post-hardcore met een bridge die klinkt als een top40 hit van Enrique Iglesias. Echter wordt later in het nummer met hetzelfde gemak overgestapt naar dissonante deathcore met minstens zo valse grunts om vervolgens weer terug te vallen in de boyband-achtige setting. Misschien begrijp je waarom ik mijn twijfels heb over deze plaat, het vergt veel van je flexibiliteit als Zware Metalen luisteraar. Cancer is ook een vreemd plaatje, eigenlijk onpeilbaar vanaf het begin. Het is een soort ballade, maar op de een of andere manier met meer ballen dan de gemiddelde, anderzijds trekt mijn bek een beetje scheef van de cleane vocalen en de wolkenachtige deuntjes. Het duo schroeft deze track ook niet echt op, waardoor het een minder nummer op Food Chain is.

Pale Green Eyes opent met dubstep-achtige core met statisch gitaarspel en dikke elektronische effecten, maar blijft verder wat zweverig en geheel in flauwe metal hangen. So Smooth So Appealing heeft tijdens de intro wel een aardig synthesizerloopje dat goed werkt met de stevige inval van de andere instrumenten. Qua kracht zwakt het verder een beetje af naar een soort duet tussen de dame en het geschreeuw van het konijn en de beer, voornamelijk over core-elementen met female fronted metal-achtige refreintjes. Tot zover mis ik nog steeds de uptempo beats en catchy songwriting van het album Stories. A Mothers Love is slechts een sample uitgerekt tot filler waarvan ik de betekenis in verhouding tot de rest van het album niet helemaal snap. First Met You, hier gaat het even de house kant op. Met een gejat melodietje maar dan verbasterd geeft het zelfs even een early dance gevoel, waarna dit zich mengt met Amerikaanse high school punkrock. Gigi D’Agostino meets Zebrahead, met meer van die laatste helaas. Skyscrapers heeft een herkenbare donkere gitaarsound (doet met denken aan The Cranberries) en mag door voor stevige rockballad met subtiele beatroffels en niet alledaags klinkende zang. Flying Like A Bird is weer geschoold op een vocaal gevecht tussen de heren en dame, stuwend op een industrieel beatritme en hoekige maar opzwepende gitaarriffs.

Het nummer High Tides And Swimming Conditions neigt ook weer een beetje naar het dansbare zoals op het voorgaande album. Het klinkt relatief zomers, stevig maar poppy. Afsluiter Lost tikt nog even bijna de zeven minuten aan dus ik hoopte op een climax. Het tremolo gitaarspel en de dubbele basdrums zetten wel even zoden aan de dijk rond en na de eerste minuut, afwisseling zit erin door atmosferische synthesizerklanken, pianospel en uitgesponnen zanglijnen. Subtiel wat elektronica wederom, maar ook het einde is niet echt knallen geblazen. Persoonlijk vind ik Food Chain een beetje een windei. Het hele album heeft voor mij niet de sfeer die ik juist zo tof vind aan The Bunny The Bear. Het gemis aan het dansbare is gewoon duidelijk; wat er voor in de plaats is gekomen is goed gevonden maar haalt de attitude van het duo een beetje omlaag. Food Chain mag voorlopig de kast in, Stories mag nog wel even buiten blijven.

The Bunny The Bear - Food Chain

1. Food Chain
  2. The Seeds We Sow