Grown Below – The Other Sight

Grown Below – The Other Sight
Slow Burn Records, 2013

Het Belgische Grown Below kreeg met The Long Now in 2011 een zeer positieve recensie van collega Yves, ook ik vond het een veelbelovend debuutalbum. Drie jaar later is er dan de tweede plaat met de naam The Other Sight. De hoes zet de sfeer van het album neer, het is namelijk een duister werkje geworden.

In de basis is er niet extreem veel veranderd bij Grown Below. De band speelt post-metal met sludgeinvloeden waar de invloeden van bands als Isis en Cult of Luna goed in te horen zijn. Toch doe je deze band zwaar tekort als je ze simpelweg een adept daarvan noemt. De vrouwelijke vocalen van The Long Now zijn niet meer te horen op deze plaat en Matthijs Vanstaen klinkt veel beter. Zijn zang is een hele sterke troef van Grown Below met ontzettend mooie en vooral emotievolle cleane vocalen en krachtige brullen. De zware en melancholische climaxen krijgen echt iets extra’s mee door de vocalen, vooral bij de openingstrack New Throne met een blazerspartij van Dries (Saille) waar Vanstaen aan het eind melodieus schreeuwt met veel intensiteit.

The Other Sight is in het algemeen sowieso een veel spannendere plaat. Bij The Long Now begon ik richting het einde toch lichtelijk mijn aandacht te verliezen, dat heb ik op deze plaat helemaal niet. De band heeft nog wat meer gespeeld met dynamiek in zijn composities en fluistert op sommige momenten echt, vooral bij de track Phantoms is dat van toepassing en toepasselijk. Voor de trommels en de galmende bekkens van Johan Heyrman aan het begin van de track moet je je oren spitsen waarbij langzaamaan de gitaar en de bas steeds meer hun intrede doen. Wanneer de muziek weer losgaat is het echt overdonderend, de rustige opbouw heeft zijn werking gehad. Ook valt een detail als de blastbeats en de tremolerende blackmetalgitaarlijnen aan het eind van My Triumph heel erg op, het zijn kleine zijsporen.

Grown Below heeft veel vooruitgang geboekt met The Other Sight, de uitvoering is ook sterker. De ritmesectie is doeltreffend en legt een mooie basis neer voor de sfeervolle gitaarlijnen die op zijn post-rocks galmen maar ook diep en sludgy kunnen klinken. Een plaat die zich pas na meerdere luisterbeurten echt prijsgeeft, post-metalliefhebbers moeten hier achteraan gaan!

Grown Below – The Other Sight

1. New Throne
  2. My Triumph