Threshold – For The Journey

Threshold – For The Journey

Nuclear Blast, 2014

Album nummer tien van deze Britse progmetallers. De enige noviteit op het vorige album was de terugkeer van zanger Damian Wilson. March Of Progress was een degelijk album, maar vond en vind ik voor Threshold-begrippen te mager na ruim vijf jaar relatieve stilte. Een krappe twee jaar later is daar dan For The Journey.

Vooropgesteld. Liefhebbers van Threshold kunnen blindelings tot aanschaf overgaan. Het beproefde recept wordt wederom uitgemolken. En dat doen de heren prima. Een vlotte opener die richting het catchy refrein gas terugneemt, een meer dan tien minuten tellende vingeraflebberende epic en voor het overige nummers die rond de vijf minten klokken. Gedragen door de toetsen van Richard West, de inmiddels overbekende riffs van Karl Groom en de verheven zang van Damian Wilson. Het zijn de ingrediënten die Threshold maken tot wat zij zijn, maar die inmiddels al lang niet meer verrassen. Het niveau van albums als Hypothetical en Dead Reckoning worden niet gehaald. Nummers als Unforgiven grijpen veeleer terug op een album als Extinct Instinct uit midden jaren ’90 van de vorige eeuw. Niet slecht, maar toch echt wel ‘been there done that’. Het kan toch niet de bedoeling zijn?

Threshold wordt nog steeds in de progressieve hoek geplaatst. Dat is in de kern niet erg, maar vervelender is het wanneer de band nodeloos in herhaling valt. Want dat is het gevoel dat mij na beluistering van For The Journey vooral bekruipt. De kwaliteit daargelaten, daar is niets mis mee, zal For The Journey niet vaak meer in mijn speler te vinden zijn. De herhaling van zetten in melodieën, solo’s en opbouw van nummers stoort mij daarvoor te veel.

thershodl

1. Watchtower On The Moon
  2. Unforgiven