Manes – Be All End All

Manes – Be All End All
Debemur Morti, 2014

Na de blackmetal-beginperiode van het Noorse Manes wijzigde de koers naar een gewaagdere stijl van muziek. Het kreeg ondertussen tientallen beschrijvingen, en ook ikzelf wist amper hoe het te benoemen. De EP Teeth, Toes and Other Trinkets wist me in ieder geval in te pakken, ook al ben ik er nog steeds niet uit hoe je die in enkele zinnen moet samenvatten. Deze langspeler trekt de lijn door en is op zijn minste even geniaal. Manes is machtig.

De eerste belangrijke component bij Manes is zanger Asgeir Hatlen, die in een aantal nummers naar mijn gevoel vaak klinkt als David Bowie. De ex-Atrox zanger heeft met andere woorden een zeer pakkende stem, met een breekbare en psychedelische lading die hij perfect weet te doseren. Het gros van de nummers bevindt zich in de diepzee der jazzy/avantgarde new wave, met als buren klinkende namen als Ulver, Killing Joke en Disillusion. Stuk voor stuk klassebands waarmee ik wil aantonen dat Manes een band is die zowel qua muzikaliteit, sfeer als vindingrijkheid niet te onderschatten valt. De avontuurlijke electro-invloeden zijn evenwaardig aan de gitaargestuurde scenario’s op Be All End All, alleen is er op deze plaat iets meer ruimte voor progressiviteit en nummers die de ruimte ingaan, in plaats van intieme en puur emotionele geslotenheid. Het is minder claustrofobisch en eng, eerder intra-persoonlijk en wereldlijk. Ook qua teksten gaat het die richting op trouwens.

Een echte love-it-or-hate-it-plaat, die voor velen wellicht te metalloos zal zijn of ronduit pretentieus. Ikzelf ben er weg van en zal deze regelmatig laten passeren. Vooral de muzikaliteit, de geestrijke blend van moderne elektronica en psychedelische avantgarde-rock/metal, die ook met zachthorig gezelschap toelaatbaar is, maakt van dit album een toppertje.

Tracklisting:Manes

1. A Deathpact Most Imminent
  2. Ars Moriendi (The Lower Crown)