The Negation – Memento Mori

The Negation – Memento Mori
Kaotoxin Records, 2015

Parijs: stad van de liefde, de Seine, een rare toren, de Mona Lisa en… allesverwoestende nietsontziende blackmetal. Memento Mori, het tweede album van het gemaskerde gezelschap The Negation uit de hoofdstad van de Republiek, is namelijk een regelrechte oorlogsverklaring aan alles en iedereen die het waagt het pad van deze strijders doorkruisen.

Na een lekker duistere intro grijpt The Negation je als argeloze luisteraar direct bij de strot met The True Enemy, om je pas veertig minuten later totaal ontredderd, murw gestompt, verward en waarschijnlijk ontkleed weer los te laten. Dit! Is! Goed! Mensen! Memento Mori biedt alles wat op een gemiddeld blackmetalalbum anno 2015 verwacht mag worden. Als Infernus deze plaat onder de noemer Gorgoroth had kunnen verkopen in plaats van de slappe hap die de laatste plaat van zijn band vormt, waren alle Noorweegse fanboys spontaan klaargekomen.

Maar het verzet huist in Frankrijk waar de getalenteerde heren van The Negation duivels goed over hun plaat hebben nagedacht. Alles klopt: de nummers zijn voldoende afwisselend, over de productie valt niets te klagen en met de strot van brulboei A.S.A. zit het ook wel moustache. Op het einde van de plaat worden we getrakteerd op Frans- en Duitstalige (hallo Adolf!) oorlogsteksten die perfect passen bij hetgeen Memento Mori moet uitstralen. Namelijk dat er op deze aardkloot niets anders is dan doffe ellende, dood en verderf en totale zinloosheid. Heerlijk!

De enige reden om dit werkstuk geen absolute topscore te geven is dat dat ene nummer dat er bovenuit steekt, ontbreekt. Memento Mori is meer een album dat over de hele linie een constant niveau haalt zonder negatieve of positieve uitschieters. De Mother North, de Blashyrk (Mighty Ravendark) of de I Am the Black Wizards is er niet op terug te vinden. Hoe goed ook, de tracks lijken blind in elkaar door te lopen. Dat betekent ongetwijfeld dat het hoogtepunt van The Negation nog moet komen, maar ook dat dit album het dus nog niet is. Voor de gemiddelde liefhebber houdt dit in: binnenslepen deze handel. En ongeduldig wachten op wat nog komen gaat.

The Negation - Memento Mori 200x200

1. Intro
  2. The True Enemy