Entombed A.D. – Dead Dawn

Entombed A.D. – Dead Dawn
Century Media Records, 2016

De eerste plaat van Entombed A.D. (zeg maar het legendarische Entombed maar dan zonder gitarist Alex Hellid) gooide in 2014 bepaald geen hoge ogen op uw favoriete metalwebsite. En om gelijk alle spanning maar weg te nemen: opvolger Dead Dawn scoort weliswaar niet zo slecht als Back to the Front… maar toch ook nauwelijks beter.

Wie sinds de late jaren ’90 een plaat van Entombed/Entombed A.D. opzet, weet wat hem te wachten staat: vuige, groovende deathmetal, death ‘n’ roll gedoopt. Dead Dawn vormt daar geen uitzondering op maar de lol is er nu zo langzamerhand wel af. Het zou fijn zijn als L-G Petrov en zijn vrienden ook eens wat verder wandelden van het pad dat ze zelf volledig hebben platgewalst. Het is allemaal nogal veel van hetzelfde. Dead Dawn klinkt als één langgerekt nummer.

Ja, de eerste paar tracks gaat het prima en is het lekker meeschudden met het muzikaal gebodene. Zeker Down to Mars to Ride groovt lekker weg. Maar dan slaat al vrij snel de verveling en de herhaling toe. Luisteren we nu nog naar Silent Assassin of is Hubris Fall al begonnen? Dat werk. Let wel: slecht is het niet en af en toe weet de band best wel te verrassen maar het is allemaal te weinig.

Daar komt bij dat Entombed A.D. de review van het vorige album duidelijk niet gelezen heeft, want de zang van L-G Petrov staat nog steeds zó prominent in de mix dat het werk van de overige bandleden deels wegvalt. Nu is Petrov niet de minst bedeelde zanger in de scene maar een tandje minder zou geen kwaad kunnen. Kortom: waar het Entombed van Alex Hellid een stille dood lijkt gestorven, dendert de variant van L-G Petrov vrolijk door. Maar echt opzienbarend werk heeft dat nog niet opgeleverd.

Entombed A.D. - Dead Dawn 200x200

1. Midas in Reverse
  2. Dead Dawn