Unleashed – Midvinterblot

Unleashed – Midvinterblot
SPV/ Steamhammer, 2006

Opgelet: Legendarische Zweedse death komt volgende maand deze kant op. Unleashed zal samen met Dismember, Entombed en Grave Europa flink gaan verwennen middels de Master Of death Tour. Hierover kun je meer lezen in het interview dat ondergetekende onlangs had met frontman Johnny Hedlund. Te oud om te strijden zijn de mannen van Unleashed nog lang niet, want de band strijdt pittig door in naam van de Vikingen!

Unleashed staat bekend om een ongelooflijk lekkere enthousiaste live-performance, wat het luisteren van de muziek op cd prettiger maakt, zoiets als “om even die show te herleven.” Veel fans en liefhebbers van Zweedse death waren niet zo gecharmeerd van de “comeback-release” Hell’s Unleashed uit 2002. Het was klaarblijkelijk weer even inkomen voor de heren, maar in 2004 bewees de band weer volledig mee te kunnen draaien als “vroeger.” Sworn Allegiance was weer zo’n enorm sterke release, die vanaf het eerste nummer tot in de laatste seconde wist te amuseren. Winterland behoort inmiddels in het rijtje nummers die live niet overgeslagen dienen te worden en dat is het punt waar we bij Midvinterblot zijn beland…

In tegenstelling tot de voorganger treffen we hier een vrij rappe plaat aan, waar minder frequent is gekozen voor catchy midtempo passages. Het tempo ligt gedurende het hele album hoger dan we de laatste jaren van Unleashed gewend zijn waardoor de cd wellicht een tikkeltje minder toegankelijk is uitgevallen dan verwacht. Buiten de keuze voor langer aanhoudende hogere tempo’s is de stem van Johnny opmerkelijk lekker in de mix gelegd, waardoor er een vrij rauwe sound wordt geproduceerd.

Ik moet bekennen dat het effect dat Sworn Allegiance twee jaar geleden op me had destijds heftiger was dan het effect dat Midvinterblot momenteel op me heeft. Tevens weet ik dat de kans groot is dat hier verandering in komt wanneer ik Unleashed de nieuwe nummers live heb zien spelen. Duidelijk moge zijn dat de band hier weer lekker tekeer gaat en in combinatie met een lichtelijk veranderde productie ruim voldoende jeux aan de plaat weet mee te geven. Welke Unleashed-liefhebber geniet er nou niet van bijvoorbeeld We Must Join With Him of In Victory Or Defeat?
Midvinterblot

Tracklist:

1. Blood Of Lies